Παρασκευή 18 Μαΐου 2012

Μπουγαρίνι - Γκραντούκα





Παρατηρώ ότι η ανάρτηση με την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα είναι μακράν
 "Το μπουγαρίνι της Κατερίνας"
προφανώς για τις σχετικές πληροφορίες που αναζητά κάποιος.
Θα ήθελα να δώσω μερικές ακόμα από διάφορα sites
και από προσωπική εμπειρία.



 Γιάσμινον το σαμπάκ (Jasminum sambac).
 Ίασμος ο αραβικός
τόσο στην απλή (μπουγαρίνι, φούλι)
 όσο και στην διπλανθή μορφή  (γκραντούκα)
– από τη γαλλική του ονομασία Grand Duke de Toscane-.
 Είδος γιασεμιού με μεγάλα αρωματικά μονά ή διπλά λουλούδια
που εμφανίζονται από νωρίς την άνοιξη μέχρι το φθινόπωρο.




Είναι φυτό ευαίσθητο στο κρύο και απαιτητικό σε ήλιο.
Θέλει συχνό αλλά λίγο πότισμα σε ένα καλό μείγμα χώματος,
 από τύρφη, περλίτη και άμμο για καλή στράγγιση,
 καθώς οι τριχοειδείς ρίζες του σαπίζουν εύκολα.
Αν και έχει ξηλώδη κορμό χρειάζεται στήριξη και χαλαρό δέσιμο με πανί
για να μη πληγωθεί ο κορμός μεγαλώνοντας .
Κλαδεύουμε στο τέλος του χειμώνα
ώστε την άνοιξη να πετάξει περισσότερους βλαστούς.
Αν αφήσουμε τις κορυφές ψηλώνει ανεξέλεγκτα. Αν τις κλαδέψουμε
φουντώνει,  αποκτά πλούσιο φύλλωμα και ανθοφορεί περισσότερο.



Μετά το απάνθισμα κόβουμε στο σημείο γιατί θα πετάξει νέο βλαστό.




Τα φύλλα του θέλουν προσεκτικό καθάρισμα από την σκόνη και τα παράσιτα
που δημιουργούνται χαμηλά στον κορμό και στο κάτω μέρος των φύλλων.
 Αντιμετωπίζουμε αυτό το πρόβλημα με ελαφρύ διάλειμμα
πράσινου σαπουνιού σε νερό. -Το προτιμώ από τα φυτοφάρμακα-.
Σκεπάζουμε το χώμα προσεκτικά για να μη πέσει νεροσάπουνο,
ψεκάζουμε τα φύλλα, σκουπίζουμε επισταμένως όπου χρειάζεται
και ξεβγάζουμε καταβρέχοντας καλά.



Φούλι όμως θυμάμαι στο πατρικό να ονομάζει η μητέρα ένα πράσινο θάμνο,
με μεγάλα λίγο χνουδωτά φύλλα με περίεργη μυρωδιά
και μικρά λευκορόζ άνθη με γλυκό δυνατό άρωμα.
  Σε αναζήτηση εκείνου του φυτού το βρήκα με το όνομα
 "Clerodendrum chinense "Pleniflorum"
κληρόδενδρο 
 και το θυμάμαι ακριβώς έτσι



  ή  ματωμένη καρδιά
"Θα το συναντήσουμε σε λίγους παλιούς κήπους στη παραμεσόγειο χώρα"
 Όπως βλέπετε τα άνθη του είναι ίδια με αυτά που έχει το μπουγαρίνι
αλλά σε λευκορόδινο χρώμα.




Το δικό μου μπουγαρίνι εκτάκτως μου χάρισε ένα άνθος τον χειμώνα,
για την φροντίδα και τη ζεστασιά που του παρείχα.
Σήμερα είναι στην αυλή γεμάτο πετάγματα και μπουμπούκια.





Πληροφορίες για τα αγαπημένα μου γιασεμιά θα βρείτε εδώ.
 









39 σχόλια:

VAD είπε...

Δεν το ήξερα το φούλι,εκει κάτω το έμαθα,όπου άνθιζε,μοσχοβολούσε ο τόπος!
Μάνα μου,τα λουλούδια σου!!!:))

Μαρία είπε...

Καλημέρα,θαλασσένια μου...Το μπουγαρίνι μερικοί το λένε φούλι και στην περιοχή μου(Βόλος).Ωραίες φωτογραφίες...Όποτε μπορέσεις πέρνα από την ανάρτηση με τα αμπελόφυλλα για να μου δώσεις κάποιες πρόσθετες πληροφορίες για τη συντήρηση σε μπουκάλι...Οι ερωτήσεις είναι στα σχόλια...Ευχαριστώ και εύχομαι καλημέρα...

Χαρά Θεοδωρίτση είπε...

Οποιος δεν έχει μυρίσει μπουγαρίνι και γραντούκα δεν ξέρει απο μεθυστικό άρωμα..ειδικά σούρουπο,που τ΄ ανθη ξεζαλίζονται απο τον ήλιο και η υγρασία της νυχτας τα απελευθερώνει!
Μαζί με το γιασεμί (τζαντζαμίνι) αποτελούν τα πιο αγαπημένα φυτά για εμάς τους Τζαντιώτες
Φιλάκια πολλά και αρωματισμένα απο τα αρώματα των λουλουδιών μας.

ΦΟΥΛΗ είπε...

Είμαι απαράδεκτη,μα να μην ξέρω το συνονόματό μου!!
καλημέρα μυρωδάτη...

ΕΛΕΝΑ είπε...

Θαλασσένια μου αυτή είναι πραγματικά μια ανάρτηση όλο ευωδιές και αρώματα!!
Πολλά φιλάκια!

kariatida62 είπε...

Εξαιρετικό το άρωμα που έχει το φούλι.
Βαρύ και αξέχαστο

H.Constantinos είπε...

Εξαιρετικό σεμινάριο φυτολογίας - ανθολογίας!

Άστρια είπε...

Φούλι το ήξερα από μικρή και ήταν το πιο αγαπημένο μου άρωμα λουλουδιού. Μετά άκουσα για το μπουγαρίνι.. Για κάποιο λόγο μου θυμίζει τον μπαμπά μου τα καλοκαίρια, που ξέροντας πόσο το αγαπούσα, μου είχε φέρει ένα για να φυτέψω στο μπαλκόνι αλλά δυστυχώς δεν πρόκοψε λόγω Βοριά. Δεν ξαναπροσπάθησα..

Μοσχοβόλησε η ανάρτησή σου στην καρδιά!

φιλιά πολλά

mia είπε...

Όχι δεν το ξέρω...και από ότι διαβάζω ...χάνω!!!!...
Θα το ψάξω...καλησπέρα θαλασσένια...

Dennis Kontarinis είπε...

Αγαπητή μου Θαλασσένια.
Τα μπουγαρίνια τα θαύμαζα στα Εφτάνησα που μεγάλωσα και που υπήρχαν σε αφθονία. Δεν γνώριζα τα ονόματα που τόσο όμορφα μας τα έδωσες σήμερα.
Νάσαι καλά

Makis Del είπε...

θαλασσένια! Τι είναι το μπουγαρίνι ρε παιδί μου???Και που το βρίσκω??

SPYRIDOULA είπε...

Καλημέρα!Πολύ όμορφες οι φωτογραφίες σου και οι πληροφορίες που τις συνοδεύουν καταπληκτικές!Να είσαι καλά και καλό Σαββατοκύριακο!

zoyzoy είπε...

Προφανώς αυτό που έχω εγώ το φούλι είναι κάτι διαφορετικό!
Τα φυλαράκια του μοιάζουν με το δικό σου μα τ'ανθάκια του είναι ψιλά και άσπρα!
Πρέπει να στο εκθέσω να μου πεις τι είναι!

Υπέροχα τ'ανθη σου να τα χαίρεσαι!

Φιλιά θαλασσινά!

Thalassenia είπε...

VAD

Εκεί πάνω στα μέρη σου με τόσο κρύο που να ζήσει το καημένο για να το γνωρίσεις!!!
Αναρωτιέμαι φίλε VAD τι προτιμάς, μυρωδιά από κοκορέτσι ή από μπουγαρίνι;)))
Να είσαι πάντα κεφάτος.

Thalassenia είπε...

Όστρια

Ναι βλέπω ότι χρησιμοποιούν και τα δύο ονόματα για αυτό το καταπληκτικά αρωματικό φυτό.
Για τα αμπελόφυλλα σου απάντησα:)
Ότι άλλη ερώτηση πές μου.

Να είσαι καλά.

Thalassenia είπε...

Πόσο όμορφα το περιγράφεις, αλλά τώρα με βάζεις σε περιέργεια να δω ποιο γιασεμί εννοείς τζαντζαμίνι.
Δείξε μου αν μπορείς.
Φιλάκια

Thalassenia είπε...

ΦΟΥΛΗ

Μικρή είσαι ακόμα, έχεις να μάαααθεις...

Τώρα θα στέλνουμε φιλιά στο μωρό:)))

Thalassenia είπε...

ΕΛΕΝΑ

Έτσι για να μοσχοβολήσει ο τόπος καλή μου και να φύγει η μαυρίλα.

Καλό βράδυ.

Thalassenia είπε...

kariatida62

Τέτοιο "βάρος" δεν σε πειράζει να το σηκώνεις, αντίθετα μάλιστα.

Thalassenia είπε...

H.Constantinos

Χαχα, όχι ακριβώς αλλά κάνω ότι μπορώ.
Σ΄ευχαριστώ.

Thalassenia είπε...

Άστρια

Κι εγώ μετά το φούλι στο πατρικό όπως αναφέρω δεν είχα βρει μπροστά μου. Εδώ και λίγα χρόνια που τα απέκτησα τα αγάπησα πολύ και τα προσέχω σαν τα μάτια μου. Ούτε τα παιδιά μου δεν σαπούνιζα με τέτοια προσοχή:)))

Φιλιά θαλασσένια.

Thalassenia είπε...

mia

Θα ξετρελαθείς!!!
Θυμάμαι την ανάρτηση με τα μυρωδάτα λουλούδια που είχες πριν καιρό, την επόμενη φορά θα το προσθέσεις και αυτό.
Καλό απόγευμα.

ΑΧΤΙΔΑ είπε...

Είναι το διπλό φούλι; πρώτη φορά το βλέπω..

Thalassenia είπε...

Denis Kontarinis

Φαντάζομαι τι αρώματα θα έχει εκεί τέτοια εποχή!

Να είσαι καλά.

Thalassenia είπε...

makis

Ακόμα δεν σε πήρε μυρωδιά;;;
Είναι το φυτό που βλέπεις στις φωτογραφίες και το βρήσκεις στα φυτώρια. Χάρισε ένα σε όποια αγαπάς.

Καλό βράδυ.

Thalassenia είπε...

SPYRIDOULA

Λίγο άρωμα στην μπλογκόσφαιρα:)

Να είσαι καλά, σ΄ευχαριστώ.

Χαρά Θεοδωρίτση είπε...

ΣΕ περιμένω απο το σπίτι,έχω κέρασμα!
Οσο για προμήθεια λουλουδιών, σ όποιον επιθυμεί, πολύ ευχαρίστως αναλαμβάνω αποστολή.
Τζαντζαμίνι λέμε το λευκό γιασεμί
Φιλάκια πολλά και σε περιμένω...

Thalassenia είπε...

αχτίδα

Είδες, αλλού το λένε φούλι και αλλού μπουγαρίνι, πάντως είναι μεθυστικά αρωματικό με πανέμορφο άνθος.

Φιλιά θαλασσένια.

Unknown είπε...

Πολύ ωραία ανάρτηση και πάρα πολύ χρήσιμη και ευωδιαστή. Καλό Σ/Κ

Γιαγιά Αντιγόνη είπε...

Γέμισε το μπαλκόνι μου μυρωδιές!
Ρουφώ τις μυρωδιές σου και ανασταίνομαι.. θυμάμαι την αυλή..
Να είσαι καλά!!!!

Thalassenia είπε...

Εva Z.
Σ΄ευχαριστώ πολύ!


Αντιγόνη μου
Ένα καλάθι άνθη στην αγκαλιά σου.

Magia da Inês είπε...

°♪¸.♫♫♪
Olá, amiga!
Sou louca por flores, amei!!!
Boa semana!
Beijinhos.
Brasil
❤♪¸.•°`♡

Άιναφετς είπε...

Υπέροχος ο Μεγάλος Δούκας της Τοσκάνης!
Πανέμορφες και οι φωτογραφίες σου!

ΑΦιλιά βουνίσια!

ΥΓ Η βροχή με μούλιασε και μόλις ξεμύτισα στον ευωδιαστό και χορταριασμένο μου κήπο, αχ! είδες έρχονται και άλλες βροχές!

Ανώνυμος είπε...

Είτε βραδιάζει
είτε φέγγει
μένει λευκό
το γιασεμί.

Σεφέρης.

ΑΧΤΙΔΑ είπε...

Ευχαριστώ για τις ευχές γλυκιά μου..

kariatida62 είπε...

Eγώ εδώ είχα αφήσει σχολιάκι...μα τι έγινε? Το θυμάμαι καλά...γιατί με μεθά το άρωμα του μπουγαρινιού.

Μπουγαρίνι μου εσύ που λένε και στο ΖΑΝΤΕ!

Roadartist είπε...

Σαν να μοσχομύρισε ως εδώ :) καληνύχτα.

Ανώνυμος είπε...

Θα ηθελα να μαθω πως μπορω να μεταφυτεψω το μπουγαρινι.ευχαριστω πολυ.

Thalassenia είπε...

Μεταφύτευση κάνουμε όταν μεγαλώσει το φυτό οπότε το ριζικό σύστημα χρειάζεται περισσότερο χώρο.
Αν είναι έτσι θα χρειαστείς μεγαλύτερη γλάστρα και καλής ποιότητας χώμα. Άφησέ το απότιστο λίγες ημέρες και αφού βάλεις στην νέα γλάστρα λίγο χώμα, τράβηξε τον κορμό σιγά σιγά και προσεκτικά, ώστε να βγει σαν μία μπάλα, προσοχή να μην διαλυθεί.
Τοποθέτησε στην μεγαλύτερη γλάστρα, γέμισε χώμα τα κενά γύρω γύρω και πάτησε ελαφρά με το χέρι.
Πότισε και βάλτο στο ίδιο μέρος που το είχες. Αυτή την δουλειά κάνε τη πρωί ή απόγευμα και όλα αυτά με προσοχή και τρυφερότητα όπως του αξίζει.

Καλή επιτυχία.